We love hair

Kund: Tendenz
Bakgrund
Öppna Stäng

Tendenz är ett ledande företag inom hårvårdsprodukter, utrustning och utbildningar till frisörer i Sverige. I sortimentet har de produkter i alla prisklasser men med fokus på varumärken av hög kvalité. Då konkurrensen om salongerna är hård behövde Tendenz uppdatera designen på sin produktportfolio för att den skulle stämma överens med deras varumärke och förmedla att de är i framkant i branschen. Den skulle locka frisörsalonger till att ta in fler produktgrupper från deras breda sortiment.

Lösning
Öppna Stäng

Lösningen blev en ryggbunden portfolio i genomfärgat omslag. Målet var att den skulle andas kvalité vilket ledde till en hög gramvikt för att markera att det är en portfolio, inte ett magasin. Till omslaget valde vi bort bild för att undvika frisörfällan. Istället skapades ett mönster i färgat tryck och en guldfolierad omslagstext för att uppnå en exklusiv känsla. Designen inspirerades av modetidningar men med en tydlig nordisk renhet som harmonierar med Tendenz uttryck. Stor vikt lades vid att varje uppslag fick en egen identitet som tillsammans skapade en helhet kring Tendenz produktsortiment.