Copywriter

En Copywriter är som en ordkonstnär som målar med text istället för färger.

Copywriting handlar om att skapa text som fångar uppmärksamheten, berör känslor och övertygar människor. Det kan vara allt från reklamtexter och blogginlägg till produktbeskrivningar och marknadsföringsmaterial. Precis som en konstnär väljer färger och penslar noggrant, väljer copywritern de rätta orden och tonen för att kommunicera budskapet på bästa sätt.

En copywriter använder språket som sitt främsta verktyg för att inspirera, informera och övertyga. Genom att välja de rätta orden skapas en stark koppling mellanvarumärken och kunder, och får människor att agera - kanske genom att köpa enprodukt, dela innehåll eller ta ett steg i riktning mot en viss handling.

Texterna som en Copywriter tar fram måste anpassas efter ändamålet och det kan ofta vara kanalen texten ska publiceras i. Exempel är digital copy för digitala kanaler. SEO-copy som är text anpassad för att Googles sökmotorer ska hitta och prioritera er webb. Redaktionell copy är ofta text anpassad för artiklar, pressreleaser m.m.

Fortfarande lite förvirrad?

Släng iväg ett mail, meddelande eller brevduva - vi hjälper dig på det sätt som passar dig bäst!

Kontakta oss
Vi älskar kakor! 
Genom att fortsätta ger du oss tillåtelse att lagra cookies enligt vår Cookiepolicy