Nordic Paper utvecklar och producerar specialpapper. Alltså inte vilket papper som helst. Utan papper som har egenskaper att förändra och förbättra där det används.
Nordic Paper kom till oss med ett uppdrag att uppdatera den grafiska profilen med verktyg. Detta för att göra den enklare att använda i kommunikationen, både internt och externt. Arbetet skulle även lyfta det visuella uttrycket och visa att Nordic Paper är ett marknadsledande pappersbruk med en unik hållbar produkt.
För att skapa en grafisk profil som är lättanvänd och visuellt stark i alla lägen tog vi fram ett grafisk mönster. Detta mönster inspirerades av olika abstrakta vinklar från produktionen. Resultatet blev ett mönster som enkelt kan användas i alla lägen och medier.
Nordic Papers produkter finns nästa överallt i samhället. Från papperskassen i matbutiken till muffinsformen på bageriet. I bildkommunikationen vill vi stärka att Nordic Paper är ett pappersbruk som producerar detta unika papper och vad det i slutändan blir. Därför togs en bildstrategi fram som bygger på att kombinera bild på råpappret och slutprodukten hos konsumenten. På så sätt kan vi tydliggöra Nordic Papers kärnprodukt och visa hur pappret används.
Kommunikationsavdelningen producerar löpande information som kommuniceras externt och internt. För att kommunikationen ska upplevas igenkännande i tryckta produktioner har ett gridsystem tagits fram. Inom systemet kan kreativiteten flöda utan att den grafiska profilen spretar.